Intuitiv spisning

Intuitiv spisning har faktisk ikke så meget til fælles med intuition, bortset fra at man lytter til sit indre. 

Intuitiv spisning handler meget mere om respekt. Respekt for ens krop og de behov, som kroppen har eller ikke har. Det vigtigste er at respektere, at ens krop har brug for noget.

Det kan være behovet for at spise mere – og det kan være behovet for at stoppe med at spise. 

Når du er en intuitiv spiser, lytter du til dine krops beskeder: om du er sulten, hvilken smag du vil opleve og hvordan vil kroppen synes om eftersmagen. En ting, som en intuitiv spiser værdsætter, er at kunne have en så god forbindelse med sin krop, at man får ro i kroppen. Denne ro er meget vigtig, både hormonelt og psykologisk. 

Hvordan opnår man denne ro i kroppen og hvordan bliver nan en intuitiv spiser?

Først og fremmest, giver du dig selv pauser. Disse pauser bruger du til at lytte efter, hvordan din mave har det, og om du er sulten. De giver dig også mulighed for at tænke over, hvilken type mad eller hvilken smag du er efter lige nu. 

De pauser, som jeg nævner, kommer ikke af sig selv. Enten bliver de planlagt af dig eller andre eller bliver du tvunget til det som følge af andre livsbegivenheder.

Ønsker du at spise intuitivt, skal du holde øje med din sult, smag, mæthed og generel tilstand. Det kan være svært, men i mine nye indlæg vil du lære, hvordan du gør det!

You may also like...