Lær din sult at kende

En af grundstenene i intuitiv spisning er at kunne mærke og respektere ens sult. Den naturlige sult signalerer, at mavesækken er tom og blodsukkeret er lavt, og at der kunne være dejligt at få spist noget.

Selvom vi ved det, er der mange af os, der enten spiser, når sulten er for lille eller trækker tiden for langt, så sulten bliver for stor. Ved at ignorere det risikerer vi, at vi bliver for tykke eller for tynde og mister forbindelsen til vores krop.

Hvad ødelægger vores forhold til den naturlige sult?

Mange har et unaturligt forhold til egen sult på grund af opvæksten, sociale mekanismer og slankekure. I barndommen skulle vi spise alt op inden dessert på trods af, at vi var helt mætte, til fest vil vi gøre værtinden glad og lytter ikke til vores sult og spiser for meget, og når vi er på slankekur, benægter vi helt sulten og forsøger at glemme, at den eksisterer. Mange gange spiser vi på grund af følelser, hvor vi prøver at trøste os selv med en plade chokolade, selvom maven ikke ønsker det.

Som vi kan se, ligger kilden til vores problemer med at mærke sulten forskellige steder, derfor er det heller ikke blot en ting, som kan fikse det.

For de fleste ville det være godt at føre en-to dages dagbog over ens måltider, hvor i stedet for at markere kalorieindhold af måltiden markerer følgende tre ting:

  • Hvordan har jeg det lige nu: før og efter måltiden?
  • Hvor er jeg henne og hvem er jeg sammen med?
  • Hvor sulten er jeg før og efter måltiden på skalaet: Meget Sulten – Sulten – Lidt Sulten – Neutral – Lidt Mæt – Mæt – Overmæt?

At notere disse ting vil give dig en indikation omkring, hvad kan trigge dig til at ignorere din sult og spise for meget. Det er en viden, som du kan bruge, hvis du ønsker at tabe et par kg eller blive sundere, for kender du dine udløsere, vil du kunne bekæmpe dem.

You may also like...