Motivér den umotiverede – tre gode råd

Har du en arbejdsløs ven eller en tidligere kollega, som ser ikke ud til at give den gas med jobsøgning? Hun lytter venligt til alle dine gode råd om jobsøgning, men bruger dem ikke bagefter. Det får dig til at tegne skræmmetanker inde i dit hoved: hun får nok aldrig et job igen, hun bliver deprimeret, syg og ryger på kontanthjælp! Det bliver en katastrofe!

Hvordan kan du hjælpe din ven eller veninde?

Du har én ting, som er under din indflydelse: det er det, som du siger til din ven. Hvad plejer du at sige: bebrejder du din ven, fortæller positive historier om dig selv eller andre, som har fundet et job med en opfordring til at gøre det samme? Alt du får af respons er undskyldninger og bortforklaringer. Du bliver skuffet og sur… Men hvad hjælper det? Hvordan motiverer du din ven til at være mere proaktiv i sin jobsøgning? Tror du, de gode råd virker?

Desværre er det ikke så ligetil fra et råd til handling hos den anden. Dog har man en forpligtelse til at give de gode råd, for at den anden kender dine gode hensigter. Men måden, de gode råd kommer ud af dig på, kan være forskellig og have forskellig virkekraft.

Her er tre råd fra mig til hvad du taler med din ven om næste gang!

Spørg din ven om vaner.

Er der overhovedet skabt plads til jobsøgningsvaner i din vens daglige rutine? Uden vaner og planlægning er det alt for nemt at skubbe opgaven til dagen efter (og efter, og efter…). Man kan også planlægge hele sin dag, uge, måned, men lægge planerne fra sig efterfølgende. Vil man sørge for, at ansøgningen bliver skrevet og afsendt, skal man koble det til nogle andre nødvendige vaner, som man bare ikke kommer udenom. For eksempel en regel om at skrive en ansøgning om morgenen inden man går i bad. Har man ikke skrevet ansøgning – ingen bad! Eller ikke gå i seng uden at have ansøgt – med risiko for en rigtig kort nats søvn. På den måde er sandsynligheden for, at der faktisk sker noget, vokset markant!

Negativ motivation.

Ja, du læser det rigtigt. Negativ motivation baserer sig på tabsaversion – det er nemmere at rykke os ved at få os til at tænke på, at vi risikerer at tabe noget i stedet for at vinde noget. Den søde tanke om et nyt job er ikke lige så stærkt motiverende som en skræmmende tanke om at være ensom og ubetydelig. I dagligdagen kan man bruge nogle gode tricks, hvor man finder det, som man er bange for. Det er nemlig forskelligt for os! Nogle ville ikke kunne leve med risikoen for ikke at kunne bruge sin mobiltelefon i en dag og andre ville blive mere skræmt af at undvære sit kreditkort. På www.stickk.com kan man følge denne idé videre og satse penge på sine mål. Udfører man det, man skulle – godt. Gør man ikke det – taber du penge. De bliver overført til den person som du har noteret som modtager i de tilfælde hvis du ikke arbejder på at nå dit mål.

Viljestyrke.

Fortæl din ven, at hun/han har rygraden! Det er under hendes indflydelse, om hun eller han orker at skrive ansøgninger. Det kommer an på, hvornår på dagen hun sidder foran skærmen. Et klogt råd er at bede din ven at skrive ansøgningerne om formiddagen, hvor hun stadig har masser af viljestyrke i sig selv. Sagen er, at vi har en begrænset mængde viljestyrke til en dag. Hvis jobsøgningsaktiviteterne ligger som det seneste på aftenen, er viljestyrken for dagen måske helt opbrugt og der ingen lyst er til at give den gas.

Jeg kan godt anbefale at læse disse to bøger om viljestyrke og vaner.

hudigg

 

Charles Duhigg bog Vanens Magt (ISBN 9780812981605)

I denne bog kan man blive klogere på, hvordan vanerne påvirker vores liv og også hvordan man kan ændre sit liv ved at ændre sine vaner. Da jobsøgning er en aktivitet, som ikke er typisk for os, falder aktiviteterne ofte udenfor den normale dagligdags rutiner og risikerer faktisk at blive lagt helt til siden. Det skal vi gøre noget ved med at indføre gode vaner for at sikre aktivitet og indsats i forhold til det at finde et nyt job.

 

baumeister

 

Baumeister & Tierneys Willpower bog (ISBN 9780143122234)

Bogen udførligt fortæller om betydningen af det at kunne “tage sig sammen” og faktisk lære at gøre viljestyrken stærkere og gøre kloge valg i hverdagen, så man ikke oplever sig selv som en uden rygrad.