Nye veje til den naturlige sult

Er du en af dem, der ønsker at finde din egen sult at kende, men har problemer med at mærke dig selv og din mave, kan du gå en anden vej end den, som jeg foreslog i mit indlæg Lær din sult at kende.

Den vej kalder man en rehabilitering, hvor i stedet for at gå hele vejen og bruge alle kræfter på at lytte til dig selv og dine reaktioner, laver du en plan for din spisning.

Der er nogle regler, som er nemme at følge, men som vil give dig en mulighed for at føle sult og mæthed bedre end nogensinde.

Disse regler er bygget på sund fornuft og selvfølgelig psykologi. Her er de:

  1. Du skal spise senest en time efter du er stået op om morgenen.
  2. Du skal spise morgenmad, frokost og aftensmad, og alle tre måltider skal indeholde alle tre makroingredienter (fedt, kulhydrat og protein) og være overordentlige sunde.
  3. Du skal have to mellemmåltider. Dem vælger du selv, hvad de skal være. Det må godt være chips, cola eller chokolade.
  4. Der må ikke gå længere end 2,5-3 timer mellem alle måltider.

That’s all! 🙂

Denne rutine skal du følge i en måned, og du vil efterhånden blive “rehabiliteret” til at mærke, om du er sulten tre timer efter din sidste måltid eller om du slet ikke kan spise noget.

Din dag kan se således ud for en chokoladeelsker:

  • kl. 07.00 Morgenmad: Yoghurt med bær og kerner/nødder.
  • kl. 09.30 Mellemmåltid: Chokolade!
  • kl. 12.30 Frokost: Salat med kylling og quinoa
  • kl. 15.30 Mellemmåltid: En banan med Nutella
  • kl. 18.30 Aftensmad: Kartoffelbåde med laks og dampet broccoli

Dette er ikke en slankekur, men en måde at få mere balance i dine måltider. Mange af os enten spiser alt for ofte, og sulten slet ikke får lov til at komme ud. Lige så mange spiser for sjældent, hvor der går så mange timer mellem måltider, at man kun kender den sult, som realiserer sig i form af stjerner i øjnene, dårligdom og endda kvalme. Denne måde at spise på vil hjælpe dig til at have en stærk fornemmelse for sult og mæthed, og du vil blive bedre til at lytte til din krops signaler efterfølgende.

You may also like...