Relativitet i praksis

Jeg bestilte et nyt køleskab i går.

Jeg købte selvfølgelig det køleskab, som fik vurderingen “Bedst i test” og i mellem prisklasse. Det skulle bare være en Siemens. Da jeg var i gang med at lede efter det perfekte køleskab, gik jeg både efter A+++ miljømarkeringen, men også lydsignalen ved åben dør og stilfuldt udseende udenpå.

Disse funktioner var afgørende for mig, og mine valg kan forklares med adfærdsøkonomi.

  • At købe produkter, som fik Bedst i test er styret af min lydhørhed overfor andres meninger. Det er socialpsykologi, som forklarer fænomenet: vi som flokdyr vil altid søge efter andres meninger og anerkendelse af vores valg, derfor vil vi først undersøge, om det, som vi køber, er socialt værdsat. Det er en stærk marketingsmekanisme, når man får uafhængige ekspertstemmer på ens produkt, og tillid til produktet stiger i takt med flere positive anmeldelser af produktet.

 

  • Mit valg af et køleskab med A+++ miljømærke er styret af min selvidentifikation. Jeg ser mig selv som en, der er meget miljøbevidst, og gør en indsats for at efterleve dette: jeg sorterer affald, køber kun økologisk, køber samt afleverer ting til genbrugsforretninger og spilder så lidt mad som muligt. At købe et miljøvenligt køleskab, som kun spiser 156 kWt om året, er helt på linje med min selvforståelse. Det føles godt!

 

  • Lydsignal ved glemt dør. I har sikkert gjort det selv et par gange – at stå op om morgenen og se, at køleskabsdøren har været åben hele natten. Jeg kan ikke definere mig selv som et glemsomt menneske, men det sker en gang imellem, at jeg skal lukke køleskabsdøren efter min mand. Dette problem løser denne funktion, hvor køleskabet giver et lyd, hvis døren har været åben for længe. Det er en venlig nudge til at være mere miljørigtige ved at spare på køleskabets energiforbrug samt undgå madspild, hvis varerne i køleskabet bliver for varme.

 

  • Stilfuldt udseende er en vigtig faktor for mig. Det er det faktisk også for mange andre mennesker. Vidste du, at pænere mennesker antages at have højere intelligens og evner, end andre, mindre attraktive homo sapiens? Det samme gælder for ting. En ting, som ser godt ud, vil vurderes til at virke bedre end andre. Denne bias er vigtigt at kende, hvis man ønsker at designe et produkt, som sælger. Det er ikke kun funktionaliteten, men det ydre, der tæller.

 

Mit valg af et køleskab i mellem prisklasse giver Daniel Ariely i sin bog Predictably Irrational giver et godt eksempel på relativitet. Min handling baserer sig på relativitet, og Dan beskriver, hvordan relativitet udspiller sig i praksis.

 

Står man overfor to kopper kaffe, hvoraf en af dem er dyrere end den anden, køber man typisk den billigere kop. Står man overfor tre kopper kaffe, hvoraf den største er den dyreste, køber man den midterste kop, som er mellemdyr. Vi går altid efter midten, da vi vil altid have værdi for pengene, og ved at sammenligne med en dyrere og den billigere løsning, vil midten se bedst ud. Relativitet er en meget vigtig brik i vores forståelse af ens egne og andres reaktioner. Du kan læse om mange flere eksperimenter og eksempler på relativitet her i bogen, som er meget letlæselig og informativ.

You may also like...