Sådan når du dine fitnessmål!

Der er mange måder, man kan blive sundere på: man kan meditere, skrue op for bevægelsen i hverdagen, spise mindre kød og så meget andet. 

Vi hører om sundhedsanbefalinger i TV og medier nærmest hver eneste dag. Vores venner og familie minder os om, hvad der er af nye tendenser på “sundhedsmarkedet”.

Alle de talrige informationer gør os klogere, og vi kan ofte konkurrere med slankeeksperter og fitnessguruer på området sund livsstil. Men hvordan kan det være, at vi stadig kæmper med overvægt og dårlige vaner? Hvorfor kan vi ikke omsætte vores viden i praksis? 

Vi er gode til at give råd, men har svært ved at bruge dem på os selv. 

Svaret til mit spørgsmål ligger i den måde, hvordan vi tænker på os selv og hvordan vi administrerer vores egne liv. 

For det første, når vi planlægger noget og tænker på vores fremtidige selv, aktiverer vi den del af hjernen, som tænker på andre mennesker. Billedet af os, som spiser sundt og træner, er simpelthen for fjernt for os og vi er ikke medtaget følelsesmæssigt for en stor forandring.

For det andet, ser vi ofte et billede af slutresultatet med en veltrænet mave og en slank talje og ikke al den indsats, som dette resultat har krævet. 

For at løse disse uheldige måder at tænke på, er vi nødt til at tænke om os selv i “procesperspektiv”, hvor vi forestiller os selv gøre de rigtige ting for at komme i form og i endnu større grad forestille os, hvordan vi håndterer forhindringer på vejen. Hvordan vi står op til en løbetur, når det regner udenfor, og hvordan vi siger “Nej, tak” til den kage. Ved at forestille processen frem for slutresultatet, gør vi processen langt mere overskuelig og realistisk. Derfor kan disse mentale øvelser gøre os stærkere, og vi vil nå de mål, som vi har sat for os selv. 

You may also like...