Sveriges største nudge

Har du været i Sverige? Hvis ja, så har du nok set, at man kun kan købe alkohol i specielle butikker.

Hvad har disse butikker at gøre med nudging, vil jeg prøve at forklare her.

Der er flere mekanismer, der er i spil her, blandt dem er tilgængelighed og socialt pres.

For at købe alkohol, skal du nemlig en tur til en speciel butik, hvor det eneste, der er på hylderne, er alkoholfyldte varer. Der skal nemlig træffes en beslutning om køb af vin eller sprut inden man køber flaskerne. De hopper ikke af sig selv ind i kurven og blander sig ikke med andre varer ligesom de gør i din lokale Bilka. Svenske flasker er ikke dyrere end danske, men de er sværere at få.

På den anden side bliver køb af alkohol påvirket af det sociale pres. De mange flasker, som du køber til festen er meget synlige for andre. Køber du alt for mange, vil folk se på dig. Kommer du for ofte forbi Systembolaget, bliver det også lagt mærke til. Der er ikke nogen, som vil kigge skævt til dig, hvis du er i din Netto for mange gange om ugen, men Systembolaget er det sted, du ikke vil komme for ofte til, hvis du vil undgå dårlig omtale.

Om det får svenskerne at drikke mindre? Det ved jeg ikke. Det tror jeg dog stærkt på!

You may also like...